Bella Italia - Reisverslag uit Albenga, Italië van Karlijn Duis - WaarBenJij.nu Bella Italia - Reisverslag uit Albenga, Italië van Karlijn Duis - WaarBenJij.nu

Bella Italia

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

10 Juli 2015 | Italië, Albenga

Na twee super leuke weekjes thuis in Bladel te zijn geweest, begon het nieuwe avontuur. 3 maandjes werken op camping Bella Vista in Italië!
Ondertussen zit een maand er al weer op. Zo druk geweest dat ik nu pas mijn eerste verslagje aan het schrijven ben.

Natuurlijk kon de reis er naartoe, mij kennende, niet zo soepel gaan. Het bleek dat ik 20 ipv 30 bagage mee mocht nemen. Dus op het vliegveld mijn koffer nog moeten uitpakken, nog snel wat spullen met spap en smam mee terug geven. Ondertussen had ik nog maar even voordat ik in kon stappen en moest de duane nog door. Na wat stressen was ik dan toch nog optijd in het vliegtuig.
Eenmaal aangekomen in Nice, moest ik nog met de bus en trein naar Albenga, de plaats waar ik nu werk. Blijkt het dat de trein vertraging had en de Italianen echt gewoon geen Engels kunnen. Aan 3 Italianen gevraagd of ik nou echt in Albenga was want op het treinstation zag ik nergens "Albenga" staan. Hun reactie op mijn vraag was allemaal "Si, Albenga si". Tja weet ik veel. Dus ik stap uit. Blijkt het al snel dat ik in Imperia sta, een plaatsje tussen Nice en Albenga in. En ik was weer eens niet goed voorbereid. Kon niet bellen, smsen of internet gebruiken in het buitenland want mijn beltegoed was op. Gelukkig kwam ik daar op het station een (stereotype) Italiaanse jongen tegen die wel een klein beetje Engels kon. Dus met handen en voeten proberen uit te leggen dat ik naar Albenga wou. Ik kreeg toen zijn gsm om de eigenaren van de camping te bellen dat ik toch nog niet in Albenga was (waar ze me al stonden op te wachten), hij kocht een nieuw kaartje voor me (laatste trein die reed.. oefff geluk gehad!), tilde en rolde mijn koffers overal voor me naartoe, wachtte bij de trein met me tot in instapte en wou me zelfs nog 20 euro meegeven voor-het-geval-dat haha. Eenmaal in Albenga aangekomen, veel later dan gepland, ging ik naar de camping en stuurde die Italiaan de eigenaar die ik met zijn gsm heb gebeld, nog een berichtje of ik wel goed was aangekomen en dat hij hoopte me nog een keer wou zien. Haha typisch. Toen ik op de camping aan kwam, waren er al 3 andere collega's Jesper, Kelly en Laura.

Achter de camping staan 5 caravannetjes waarvan 1 mijn onderkomen is voor dit seizoen. 4 andere collega's zitten in de andere caravans en 2 collega's slapen in een grote bungalow tent. De camping telt iets van 60-70 plaatsen en heeft een groot zwembad en een kinderbadje. De kust is op nog geen 10 min fiets afstand. Ofja, als je op de fiets gaat hoef je niet te fietsen als je naar het strand gaat, alleen af en toe een keer op de rem te trappen. Berg op is een ander verhaal. pff!

Om de week hebben we een Italiaanse avond op de camping. Dat houdt in dat we met de campingasten buiten aan grote tafels gaan eten. +/- 10 kleine, typische Italiaanse gerechtjes maken en uitserveren. De andere woensdagen gaan we met de campinggasten ergens uiteten. Een keer ben ik hierbij meegeweest. We gingen ergens bovenop een berg in een klein, uitgestorven dorpje eten. Wat was dat mooooi! Het was een heel klein dorpje, huisjes zijn op elkaar, tegen/op de berg aangemaakt. Al heel oud, veel kapotte ramen en misschien nog 1/4e van de huisjes was nog bewoond. Echt een sprookjesdorpje. Toen we terug naar de camping reden, van de berg af, was het pikke donker en zag je overal vuurvliegjes. Het moest me denken aan de droomvlucht maar dan in real life. Prachtig was dat!

De week erna zijn we nog met z'n alle, plus eigenaren, naar de naar Sagra geweest, een soort van zomerfeesten. Echt ge-ni-aal! We kwamen daar aan, Laura bestelde een rosé en ik een rood wijntje. Kregen we toch 2 flessen wijn! Hahaha. Ze doen daar niet aan glaasjes, nee gewoon meteen een hele fles (voor 5 euro). Na 3 flessen, kun je je waarschijnlijk wel bedenken, dat was een geniale, iets te zatte avond. De details zal ik jullie bespraren. 2 dagen later gingen we in ieder geval weer terug om in te drinken voor het stappen. Toen was het een dansavond en heb ik traditioneel met de Italianen gedanst. Ofja poging-tot gedaan want echt communiseren gaat niet als zij geen Engels kunnen en ik geen Italiaans (ben aan het leren hoor). Maar ach, dat is alleen maar lachen.

Vorige week ben ik samen met Laura een dag rond gaan rijden, de bergen, kleine dorpjes in. Weer iets leuks, moois en spannend want mevrouw heeft een 2 cilinder auto. Wat dus in de bergen betekent dat als je stil staat op een berg dat je moeilijk vooruit komt en eerder achteruit gaat haha! Een keer hadden we zelfs dat we met de auto helemaal boven op een berg stonden, met de neus naar een ravijn, we wilde achteruit rijden maar dat lukte allemaal maar niet, iedere keer als we probeerde achteruit te gaan, ging de auto iets naar voren. (we stonden nog wel zeker 5 meter voor het ravijn maar ik vond het echt niet chill).

En tja, even denken hoor. Dit waren denk ik wel de meest boeiende dingen. Als ik door blijf schrijven van wat ik allemaal heb gedaan, ben ik morgenvroeg nog bezig.
Ik vermaak me hier in ieder geval prima!

Twee weken geleden is er een nieuw meisje bij gekomen, Tessa en Kelly is een paar dagen later weer vertrokken. Deze week zijn er 3 jongens bij gekomen dus we zijn nu met 3 meiden en 4 jongens als personeel. Kei gezellig dus.

Op het begin heb ik met onze (weer typische) Italiaanse badmeester afgesproken dat als hij beter Engels kan dan ik Italiaans na 3 maanden, hij een pizza van mij krijgt. En als ik beter Italiaans kan dan hij Engels, ik er een van hem krijg. Dus vandaar, ik ben hard aan het oefenen!

Ciao! xxx

• 11 Juli 2015 - 08:02

Ingrid Van Haren :

Heerlijk om jouw verhalen te lezen Hopelijk heb je binnenkort weer tijd en inspiratie om een vervolg te schrijven

• 11 Juli 2015 - 08:10

A3:

Hoi Karlijn
    Heerlijke tijd heb je daar, lachen om je verhaal. Zie t helemaal voor me hahahaha.....
    Over een tijdje spreek je Italiaans alsof t nix is, t beste leer je dat met een wijntje erbij

• 11 Juli 2015 - 11:42

Je Pa:

Weer een geweldig mooi verhaal Karlijn.
    Je geniet weer enorm daar in Italië, lees ik
    veel plezier daar en tot september

Verslag uit: Italië, Albenga

Zo, hehe hier een verslagje van gisteren en vandaag..

Ben gister om 4 uur uit bed gegaan omdat ik om kwart voor 7 ingecheckt moest zijn op schiphol.
Dat ging allemaal goed, goede vliegveld, goede vlucht en een heftig afscheid gehad. Iedereen moest janken. bleeeeerk
Nou, daarna in het vliegtuig, ging goed, de 10 uur waren zo voorbij, wat filmpjes gekeken, wat geklets met mijn buurmannen (zat in het midden van 3 stoelen) een buurman ging hier in Curaçao op een schip zitten, rondvaren iets. Kon m niet goed verstaan want hij sprak gebrekkig Engels. En de andere buurman ging 2 weekjes op bezoek bij kennissen én was die dag 22 geworden, jippiejajeu!

Na 10 uur dus aangekomen op Curaçao, sta ik op mijn koffer te wachten.. komt-ie-niet. Het was daar al mega benauwd (alsof je met kleren en al in een sauna stapt!) maarja daarvan kreeg ik het nóg warmer...!!!
Na een half uur, eindelijk mijn koffer, loop ik naar buiten want er zou iemand op mij wachten met een a4tje met "Karlijn" erop.

Er stonden wel 10 mensen met bordjes maar niemand met "Karlijn" of "Casa Makamba"(zo heet het studentenhuis waar ik nu zit).
Agjaa ik dacht, ga lekker in het zonnetje staan met mijn veelste warme kleren, word ik misschien een beetje bruin. Maar nee, ik ben de laatste 3 uur maar in de schaduw gaan staan. Beetje rondslenteren van het een naar het ander, opzoek naar wifi wat ik nergens kon vinden.

Er waren nóg 2 jongens die te laat werden opgehaald. Met een van hun ben ik naar de bank gegaan om guldens te kopen, daar hebben ze geen euro's. Om wat te drinken omdat het facking warm was en omdat er maar niemand mij kwam ophalen... Maarjaaaaaaaa. Niemand had tegen mij gezegd en ik had het ook nergens op internet gevonden dat je iets met je pinpas moest doen, bij de Rabobank in NEDERLAND.... Dusss ik kon geen geld pinnen én ik had al mijn geld dinsdag op de bank gezet.

Gelukkig is er woensdag nog wat bezoek geweest en had ik toch nog wat geld bij. Dus heb ik wat euries ingewisseld voor guldens.

En ik werd maar niet opgehaald en ik werd maar niet opgehaald. Ik kon wel janken!
Maar dat heb ik niet gedaan. Ik dacht telkens, kop op karlijntje, dit is straks gewoon heel grappig, hier leer je van, dit is weer een ervaring. De volgende keer het nummer van je verblijfplaats opschrijven en altijd bij de bank informeren of je daar nog iets voor moet doen.
Uit eindelijk heb ik met mijn laptop rondgelopen, opzoek naar wifi (iedereen hielp wel, echt heel fijn, zijn lieve mensen die Antillianen. En heel veel mensen daar hebben een gouden tand. haha)

Uiteindelijk toch wifi gevonden, nummer van Casa Makamba opgezocht en aan een donkere man die langs kwam, vroeg of het wel goed ging, gevraagd of ik eventjes met zijn mobiel mocht bellen, natuuuuurlijk mocht dat wel!! (ik had zelf ook geen bereik..)
Dus ik Joop opbellen, de huisbaas. Dacht hij dat hij mij de 20e moest komen ophalen.. Nou, hij dus meteen naar mij toe komen, in een dikke cabrio, en hij zou er dan over een half uurtje zijn.
En dat wassie gelukkig ook. Dus ik daar naartoe.. word hij net gebeld door een van mijn huisgenootjes, of hij weet waar ik blijf want ze waren op mijn aan het wachten zodat ik mee kon gaan uit eten. Maar toen paste de koffer niet in de kofferbak, natuurlijk! Dus die met 1 snoer vastgebonden, hij kon er zo afvallen dacht ik. maar ach. anders kon ik hem helemaal niet meenemen...

In curacao gelden de regels: als er staat dat je 60 mag rijden rij je soieso 80 en als je 80 mag rijden, rij je soieso harder. Je mag recht en links inhalen en rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Rechts heeft voorrang geldt daar niet.

Gelukkig bleef de koffer gewoon zitten, heb ik mijn koffer neergezet, snel omgekleed en zijn we met z'n vieren gaan uit eten. Met de auto naar de stad. de auto stond niet op slot, de deuren konden niet helemaal dicht, waarschijnlijk lag er soms een zwerver in omdat de banken 's ochtends vaak omhoog staan. In de achterbank zitten geen gordels, maarja.

Hartstikke lekker gegeten en toen zijn we weer terug gegaan. Heb ik 2 uurtjes geslapen en zijn we om half 12 opstap gegaan in de Bermuda. In Curaçao geldt ook de regel dat je pas na 14 biertjes niet meer mag drinken zei mijn huisbaas. Dus iedereen drinkt ook volop. Opstap was het ook heel leuk ook al kende ik ze net, leuke sfeer daarbinnen en leuke huisgenootjes. Helaas gaan er al 3 komende zaterdag.

En verder... mijn kamer past een bed in, niet meer en t is mega heet dus heb ik iedere keer de ventilator aan.

Vandaag ben ik 's ochtends eventjes naar de supermarkt geweest, die zo ongeveer om de hoek zit en daarna met de bus naar stage om kennis te maken.
De bus is hier niet een bus net zoals in Nederland. Het is zo'n busje die wij thuis ook een hebben maar dan kunnen er iets van 11 mensen in zitten. Ze rijden vaak langs maar er zijn geen vaste tijden. Als je in een bus stapt, moet je zeggen waar je naartoe moet en dan rijd hij meestal daar langs, als dat vlak bij de route ligt. En als je uitstapt, 3 gulden betalen aan de bus chauffeur.
Bij Brakel (mijn stagebedrijf voor de komende 5 maanden) zeiden ze dat je met een bus chauffeur een deal kan maken, dat hij je altijd op dezelfde plek en tijdstip voor jou een plaatsje vrij kan houden. Hendig dus.

Bij het stagebedrijf hebben we vooral over het land, Curaçao gepraat en een beetje over wat ik maandag moet gaan doen, waarmee ik ga beginnen. De werktijden zijn van maandag t/m vrijdag van half 8 tot half 5.

Daarna ben ik thuis afgezet door mijn stagebegeleider en ben ik met een paar meiden van hier naar de stad gegaan, beetje winkels bekeken en op het terras gezeten. Toen we weer terug waren hebben we een beetje gerelaxt en om 8 uur (met z'n alle weesten uit eten) Over een paar uurtjes gaan we weer op stap, ik denk weer naar de Bermuda.

Ik ben trouwens nu al verbrand terwijl ik amper de zon heb gezien.. Hier zeggen ze allemaal dat ik factor 50 moet smeren. Maar dat ga ik dus echt niet doen he, doe wel factor 20, hooguit 30. Factor 50.. moet ik meteen aan Simone denken op Blanes. Hihi

Zo, dat was het wel weer zo'n beetje voor vandaag :)